Overview
Basic info
Samlingen innehåller sagor från Nagu.
Karl Petter Pettersson insamlare
Karl Petter Pettersson var född i Strandby i Nagu 1857. Han utbildade sig först till styrman, sedan till folkskollärare. Vid seminariet i Nykarleby väcktes hans intresse för traditionsinsamling och han arbetade som stipendiat för Svenska litteratursällskapet 1890-96. Han fick tjänst som folkskollärare på Iniö 1896 och bodde där till sin död 1912. Vid sidan av sin lärarbefattning arbetade han hårt för att Iniö skulle utvecklas till ett modernt samhälle, bl.a. vad gäller hälsovård, postväsende och förbindelser. Han grundade också Iniö ungdomsförening och tog aktivt del i dess verksamhet.
Nagu (Pargas stad, Finland) insamlingsort
Samlingen är digitaliserad och tillgänglig i digital form. Samlingen är en del av Unescos världsminne. Sammanlagt 544 samlingar av de äldsta folkloristiska, etnografiska och lingvistiska samlingarna vid SLS arkiv upptogs på den nationella listan år 2021.
Basic info
Samlingen innehåller sagor från Nagu.
Karl Petter Pettersson insamlare
Karl Petter Pettersson var född i Strandby i Nagu 1857. Han utbildade sig först till styrman, sedan till folkskollärare. Vid seminariet i Nykarleby väcktes hans intresse för traditionsinsamling och han arbetade som stipendiat för Svenska litteratursällskapet 1890-96. Han fick tjänst som folkskollärare på Iniö 1896 och bodde där till sin död 1912. Vid sidan av sin lärarbefattning arbetade han hårt för att Iniö skulle utvecklas till ett modernt samhälle, bl.a. vad gäller hälsovård, postväsende och förbindelser. Han grundade också Iniö ungdomsförening och tog aktivt del i dess verksamhet.
Nagu (Pargas stad, Finland) insamlingsort
Samlingen är digitaliserad och tillgänglig i digital form. Samlingen är en del av Unescos världsminne. Sammanlagt 544 samlingar av de äldsta folkloristiska, etnografiska och lingvistiska samlingarna vid SLS arkiv upptogs på den nationella listan år 2021.
Contents of the fonds
Title | Access in Reading Room |
---|
Title | Access in Reading Room | Type |
---|